Saturday 23 February 2013

Allah tak pernah berhenti memberi..

Assalamualaikum wbt.,






 Alhamdulillah semalam berkesempatan pegi melawat jiran yang sedang sakit di hospital. Subhanallah.. Keadaan nya agak teruk. Dah hampir sebulan asyik berbaring saja. Mestilah badan-badan bertambah sakit, kaki pun membengkak sebab jatuh dalam tandas ditambah bahagian belakang badan yang dah lebam-lebam disebabkan baring terlalu lama. Allahurobbi.. Tak dapat nak bayangkan macam mana rasa sakitnya.. Leher pun takdapat nak bergerak. Terpaksa melihat ke kanan saja sebabnya tak dapat nak pusing ke kiri. Terbayang macam mana lenguhnya leher cik zan(nama jiran)....

  Teringat macam mana keadaan cik zan masa sihat dulu. Lain sangat nak dibanding sekarang.. Saat Allah nak tarik sesuatu nikmat yang diberi kepada hambaNya, sekejap saja.. 'Kun fayakun'.. 'Jadilah. maka jadilah sesuatu itu'.. Subhanallah.. Besar kuasa Allah..

   Saat melihat keadaan cikzan, hati terdetik betapa besar nikmat yang Allah berikan kepada hambaNya. Nikmat terbesar ialah nikmat Islam.. Nikmat iman.. Tak kurang nikmat kesihatan, keselamatan, kebahagiaan, ketenangan hidup, dan macam-macam nikmat lagi.. Yang terlalu banyak. Allah dah beri nikmat kesihatan, tapi bila Allah tarik satu nikmat saja, kita sudah sampai terbaring.. Apabila Allah tarik nikmat kesihatan, kita sudah tak mampu nak bergerak.. Itu baru nikmat kesihatan, belum ditarik lagi nikmat-nikmat yang lain. Jangan lah sampai nikmat terbesar juga ditarik.. Nauzubillah.. Jangan lah sampai nikmat Islam dan iman sudah tiada dalam diri...


     Kemudian hati tertanya lagi, terlalu banyak nikmat diberi, tapi setakat mana aku mensyukuri? Kadang-kadang diri ini terlalu banyak merungut.. Terlalu banyak komplen itu dan ini.. Allah.. Sedangkan nikmat yang Allah beri sudah tak terhitung banyaknya.. Tapi tak pernah bersyukur.. Tak pernah ingat Tuhan.. Bila sudah ditarik satu nikmat, baru menyesal.. baru nak sedar betapa berharganya nikmat yang sudah Allah beri..



   Sebenarnya diri sendiri pun alpa juga, tentang nikmat-nikmat lain yang Allah hadiahkan buat umatNya. Yang lebih diberi keutamaan adalah kekurangan dalam hidup.

'kenapa aku tak kaya?'
'kenapa aku tak pandai?'
'kenapa aku tak bahagia?'

   Subhanallah.. Yang disoal cuma kekurangan dalam diri. Kenapa tak disoal kelebihan yang Allah dah beri? kita kurang sedar dengan nikmat-nikmat lain yang kononnya tak penting. Nikmat kesihatan, keselamatan.. Nikmat dapat hidup di bumi Tuhan. Nikmat dapat menelan, merasa makanan, nikmat jari yang bergerak untuk menaip... Semua itu kita tak nampak.. Kita pandang remeh.. Kita lebihkan merintih dengan kesusahan, kekurangan.. Allah..

    Dalam satu situasi lain, kita terlupa yang nikmat Allah itu terlalu misteri. Kekadang kita merasa kita melakukan sesuatu sudah cukup ikhlas, sudah cukup tekun.. Tapi kita merungut bila tidak mendapat balasan, bila usaha tak dihargai.

     Contoh situasi, seorang lelaki yang bekerja dengan jujur, tekun demi membangunkan syarikat. Tapi tak pernah dinaikkan pangkat, tak pernah dipuji.. Sudah fitrah manusia, sukakan penghargaan.. Ada pula seorang lelaki lagi yang kerjanya tidak sekuat mana, yang banyaknya mengampu membodek. Terus dinaikkan pangkat.. Pastinya ada rasa tidak puas hati dalam diri lelaki pertama tadi. Diri mulai tidak bersyukur. Mulai mempersoal di mana balasan atas perbuatan baik yang dilakukan..

     Yang nak dikata disini ialah kadangkala kita tak nampak nikmat yang Allah berikan. Contohnya, lelaki pertama tak sedar Allah sudah beri balasan atas perbuatan baiknya tapi dalam bentuk yang lain. Contohnya, kesihatan tubuh badan, keluarga yang bahagia, anak-anak yang menjadi dan macam-macam lagi. Kita manusia lemah, kadangkala terlepas pandang akan nikmat Tuhan yang melimpah ruah.. Itulah perlunya muhasabah diri..

      Bahasa kasarnya manusia tidak pandai berterima kasih.. Allah sudah beri bermacam nikmat namun sedikit sahaja yang bersyukur.. Cuba refleksi diri kembali, berapa kali dalam sehari kita mengucapkan Alhamdulillah?? Allah...



     Tetapi Allah tidak pernah berhenti memberi. Biarpun umatnya tidak bersyukur, biarpun umatnya tak mengucap terimakasih, biarpun umatnya tak beriman kepadanya, biarpun umatnya itu kafir mahupun derhaka.. Allah tetap terus memberi, memberi dan memberi...

     Saat Allah tarik nikmat kesihatan cikzan, Allah sudah berikan pula anak-anak yang menjadi buat beliau. Semasa cikzan terlantar, masih ada anak-anak yang menjaganya sepenuh hati. Diberikan segala perhatian buat cikzan. Dijaga dengan penuh kasih sayang tanpa ada sedikit rungutan. Allahuakhbar.. Allah tak pernah terlupa memberi.. Walau manusia sentiasa terlupa mengingati..




  Ingatlah.. ALLAH TIDAK PERNAH BERHENTI MEMBERI.. Maka bersyukurlah atas segala nikmanya~ Alhamdulillah..

Ayuh balas kebaikan Allah dengan melaksanakan perintahNya!

Allah sangat baik!



Jazakumullah khair..

   

2 comments:

  1. Salam, terdiam aku baca entri kali ni. Ujian ALLAH iaitu nikmat mudah membuatkan manusia seperti aku alpa dan leka but when ALLAH gives u ujian seperti musibah barulah kita as human baru nk igt apa yg kita ada selama ni.
    Betul gak ckp ag yg kita sometimes x pernah nk mensyukuri nikmat yg kita ada. Hargai apa yg kita ada.
    Thanks sebab igtkan aku apa yg aku ada selama ni. Thanks sebab entri ni igtkan aku utk say alhamdulillah apa yg aku ada selama ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah saling mengingatkan.. :)
      Sama-sama..

      Delete

Sahabiah: